Samhain

publicerat i Vardag;
På fredag är det Samhain, häxornas nyår! Om det är någon dag du ska spå dig eller göra en seans på är det då. Samhain är nämligen kvällen då slöjan mellan vår värld och andevärlden är som allra tunnast... boooo! Och ja, det är den högtiden som halloween och alla helgona kommer ifrån. Jag tror att jag tycker att Samhain är den viktigaste häx-högtiden på året, man firar bort det gamla och in med det nya. Och så är det en så himla mystisk och magisk kväll. Jag brukar fira Samhain genom att tända ljus för de som gått bort, bjuda magiska vänner på höstmiddag och vin och ha en kväll då vi pratar om det vi vill ha in i våra liv och de vänner vi minns som gått bort. Och så pyntar jag med pumpor och svarta och orange ljus, som halloween ungefär och julrosor också, en av mina favoritblommor - påminner om spöken och förtunnar slöjan ännu mer. Och så brukar jag lägga kort. Om du vill fira lite Samhain kan du tex: 
Tända ett ljus och ställa i fönstret för de som gått bort / Skriva ned en liten summering i ett brev om året som gått och vad du har för mål inför nästa - öppna om ett år på nästa Samhain / Spå dig eller gå till ett medium för att få kontakt med andra sidan.
Ungefär såhär såg min Samhain ut förra året hemma hos Elin. Den var mysig!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Marita:

Ja, det är en underbar högtid. Tyvärr blir det inte så mycket mys för min del i år eftersom jag är mitt i en flytt, men en av tarotlekarna fick stanna kvar uppe när de andra packades ner...måste ju lägga ett årshjul på Samhainnatten :)
Underbara bilder...ser verkligen supermysigt ut.
Tack för tipset med julrosen, det har jag aldrig tänkt på men visst ser den härligt spöklig ut :)

Svar: Men vad härligt med nytt hem, perfekt start på nya året ju :) Stort lycka till med flytt! Årshjul ska jag också göra. Kan vi inte höras sen om vad våra kort sa? Kramar e
Ebba

Kommentera inlägget här :