Stora arkanan nummer 4 - the emperor

publicerat i Stora Arkanan, Tarotkort;
Nu fortsätter min serie om den stora arkanan. Kort nummer fyra, Kejsaren /The Emperor, är inte mitt favoritkort. Kanske för att jag har lite svårt med auktoriteter eller för att jag är en känslomänniska. Det sägs att alla har några kort som man inte connectar med och det här är ett av mina. Kejsaren är tarotkortens manliga arketyp. Fadersfiguren, guden. Den manliga principen. Kortet symboliserar även staten och stora företag. Lag och ordning. Regler. Regeringen och skatteverket typ.
Kejsaren skyddar och tar hand om sina älskade. Ger råd och vidsom men kräver lydnad. Struktur över kaos. Hjärna över hjärta.
Kejsaren handlar även om personlig makt och ledarskap men jag har väldigt svårt att själv relatera till kortet. När det kommer upp för mig ser jag det ofta som något utsomstående, en man, chef eller arbetsplats tex, medan jag mer ofta tolkar exempelvis Översteprästinnan som att det handlar om mitt eget inre eller min egen position. Jag tycker absolut att man kan och kanske bör plocka bort könsroller från tarot och istället titta på egenskaperna korten besitter. Men jag är inte en kejsartyp. Väljer nästan alltid efter känslor.
Kortets motiv är ofta en äldre man med långt skägg och krona som sitter på en tron, ofta av sten som i Rider Waite. Skägget symboliserar vishet, kronan och tronen hans status och stabilitet. Det är ofta sol på kortet också, en annan symbol för manlighet. Månen kvinnan - solen mannen och father sky och mother earth.
Hur du tolkar kortet? Rörelse framåt, karriärsförändringar, problem med sin far eller eget faderskap samt andra auktoriteter (som en chef eller någon annan överordnad) och att det är dags att ta fram sina egna ledarskapsförmågor. En symbol för samhällets lagar och regler. Du möter en utmaning. Du behöver använda både handlingskraft, förnuft och ledarskapsförmågor i något sammanhang. Du tar kommandot och genomför ett beslut. Du arbetar hårt och bygger upp något nytt. Manlig påverkan. Du har framgång vad gäller karriär, pengar eller annat i den materiella världen.

Kommentera inlägget här :