Mors dag edition: Stora Arkanan Nummer 3 - The Empress

publicerat i Stora Arkanan, Tarotkort;
Men hallå det är ju mors dag idag och vad passar bättre än att kolla på Stora Arkanas kort för moderligheten: Kejsarinnan. Imorse skickade jag ett "Mors dag-sms" till min mamma: Mamma, jag älskar dig. Idag och alla andra dagar. Min mamma svarade: Jag älskar dig alla dagar. Då, nu och alltid. Och en tanke slog mig. Min mamma kommer alltid älska mig!! Vad jag än gör. När jag är 80 år och sitter hemma vid ett köksbord (förhoppningsvis med någon katt) så kommer jag veta, att var min mamma än är då, så älskar hon mig. Även om hon inte finns då så skulle hon älska mig om hon gjorde det, vad jag än har gjort i livet. Jag är alltid älskad, även om alla är emot mig. 
Moderligheten är den villkorslösa kärleken, den som ger utan att ta. Som skänker trygghet men låter oss växa på vårt eget sätt. Bli egna individer. Det är den tillåtande och generösa kärleken. I tarot symboliseras detta av kortet Kejsarinnan, nummer 3 i den stora arkanan. Kortet är månen, venus, gudinnan. Det feminina. Det empatiska och rättvisa. 
Tolkningen av kortet när det kommer upp är nästan alltid positiv. Kan visa på en kreativ period. Något växer, ett projekt, en idé. en relation, en familj - kejsarinnan kan visa en graviditet. Kan visa att du kommer att bli kär eller till och med att du kommer bli rik - beroende på korten runt omkring.  

Taggar: kejsarinnan, tarot;

Kommentera inlägget här :